Diagnoza logopedyczna polega na zidentyfikowaniu i ocenie rozwoju mowy i komunikacji, aparatu artykulacyjnego, funkcji oddechowych oraz innych elementów wpływających na mowę, m.in. przez wywiad z rodzicami, obserwację i testy. Jej celem jest ustalenie rodzaju i zakresu zaburzeń, a następnie dobranie odpowiedniej formy terapii lub skierowanie na badania specjalistyczne.
Terapia logopedyczna obejmuje:
- Ćwiczenia narządów artykulacyjnych - języka, warg, podniebienia miękkiego. Ćwiczenia mają na celu polepszenie sprawności aparatu artykulacyjnego, przy jednoczesnym zoptymalizowaniu napięcia mięśniowego w jego obrębie. Jest to niezwykle ważny element terapii logopedycznej, ponieważ warunkuje przejście do jej kolejnych etapów związanych bezpośrednio z wymową i funkcjami prymarnymi, jak oddychanie lub połykanie.
- Naukę prawidłowego toru oddechowego.
- Ćwiczenia z zakresu emisji głosu.
- Naukę prawidłowego sposobu połykania.
- Rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej.
- Ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej.
- Usprawnianie motoryki małej.
- Rozwijanie słownika czynnego i biernego.
- Wydłużanie czasu koncentracji i dzielenia pola wspólnej uwagi.
- Wywoływanie prawidłowej realizacji głosek, ich utrwalanie i automatyzowanie.
Obszar działań logopedy jest bardzo szeroki i nie ogranicza się wyłącznie do terapii wad wymowy. Postępując zgodnie z zasadą, aby usprawniać te obszary, w zakresie których dziecko ma deficyty, logopeda planuje terapię, której sukces zależy od dobranych przez niego metod oraz zaangażowania pacjenta i jego rodzica.
Wesprzyj nas
Twoje wsparcie umożliwia nam kontynuowanie naszej ważnej pracy i rozszerzanie naszego wpływu.
Wesprzyj nas