TUS (Trening Umiejętności Społecznych) to forma zajęć grupowych lub indywidualnych, których celem jest nauka i rozwój kompetencji społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych. Metoda ta jest szczególnie polecana dla dzieci i młodzieży, które mają trudności w relacjach z innymi lub w rozumieniu norm społecznych.
TUS jest skierowany głównie do dzieci i młodzieży, które:
- mają trudności w kontaktach z rówieśnikami,
- nie rozumieją zasad funkcjonowania w grupie,
- przejawiają zachowania agresywne, impulsywne lub wycofane,
- mają problemy z rozpoznawaniem i nazywaniem emocji,
- nie potrafią rozwiązywać konfliktów,
- potrzebują wsparcia w budowaniu pewności siebie i samooceny.
Często uczestnikami TUS są dzieci z diagnozami takimi jak:
- ASD (spektrum autyzmu), w tym Zespół Aspergera,
- ADHD, ADD,
- zaburzenia lękowe, emocjonalne, adaptacyjne,
- nieśmiałość, mutyzm wybiórczy,
- trudności wychowawcze społeczne i bez formalnej diagnozy.
Celem TUS jest:
- nauka efektywnej komunikacji (werbalnej i niewerbalnej),
- rozwijanie umiejętności współpracy i działania w grupie,
- trening rozpoznawania, wyrażania i regulowania emocji,
- rozwijanie empatii i rozumienia perspektywy innych,
- nauka rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych,
- budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości,
- praca nad kontrolą impulsów i przestrzeganiem zasad.
Stosowane metody:
- ćwiczenia i gry symulacyjne (odgrywanie scenek),
- drama, bajkoterapia, zabawy integracyjne,
- burza mózgów, dyskusje moderowane,
- karty pracy, plansze emocji, komiksy, obrazki,
- filmy edukacyjne, elementy terapii poznawczo-behawioralnej (CBT),
- relaksacja, trening oddechowy i uważności.
Trening poprzedza zwykle rozmowa i wywiad z rodzicem/opiekunem dziecka a także obserwacja pacjenta podczas zajęć w celu określenia obszarów pracy oraz mocnych stron uczestnika zajęć, wykorzystywanych później do motywacji i zaangażowania.
Wesprzyj nas
Twoje wsparcie umożliwia nam kontynuowanie naszej ważnej pracy i rozszerzanie naszego wpływu.
Wesprzyj nas